عوامل افزاینده‌ی تاثیر دوره‌ی مدیتیشن

عوامل افزاینده‌ی دوره‌ی مدیتیشن (کانون یوگا)

 

عوامل افزاینده‌ی تاثیر دوره‌ی مدیتیشن

می‌خواهیم با شما عواملی را سهیم شویم که تاثیر دوره‌ی مدیتیشن را افزایش می‌دهد. در معرفی تکنیک این دوره به احتیاج بشرِ امروز، تفاوت سکوت با سر و صداهای ذهن و این موضوع که یکی از آن‌ها چگونه می‌تواند منبع انرژی باشد و دیگری انرژی را از بین ببرد و تاثیراتی که در پس آن است، اشاره شد. وقتی شخص این‌ها را بشنود، احتمال دارد با خود بگوید که ممکن است همه‌ی این‌ها ادعا باشد، ما از این حرف‌ها زیاد شنیدیم ولی نمی‌شود اعتماد کرد.
در نظر داشته باشید که خودِ تکنیک هیچ کاری نمی‌کند. من همیشه این مثال را می‌زنم که وقتی یک ابزار مثل یک دِرِیل پیشرفته یا یک میکسر آشپزخانه‌ی فوق‌العاده می‌خرید اما در قفسه می‌گذارید و راهکار استفاده و نگهداری از آن‌را نمی‌دانید هیچ استفاده‌ای ندارد و فایده و رفاهی برای شما ایجاد نمی‌کند. تکنیک مراقبه هم به همین صورت است. در طول دوره هر هفته تکنیک ارائه می‌شود ولی این شما هستید که آن‌را پرورش می‌دهید و با آن کار می‌کنید. درست مثل تفاوت استفاده‌ی یک تکنسین از یک ابزار برقی است با شخصی که راهکار استفاده و نگهداری از همان ابزار را نمی‌داند.

تعهد

تکنیک در صورتی نتیجه می‌دهد که روزی دو بار و بدون وقفه در کارگاهِ زندگی بروید. صبح بین بیداری تا شروع زندگیِ روزانه و عصر هم بعد از کار روزانه تکنیک را تمرین کنید. همچنین باعث می‌شود حجاب‌ها و ابرها، اضطراب‌ها، گفتگوهای درونی و مشکلاتِ موجود کنار روند و ویژگی‌های فردی خود را ببینید.

با داشتن چنین تعهدی بعد از مدتی خواهید دید که به چه صورت ذهن تغییر می‌کند. وقتی ذهن تغییر کرد اعمال، رفتار، تصمیم‌گیری‌ها و تمام عوامل دیگر در ما تغییر می‌کند و زندگی متحول می‌شود. بنابراین روزی دو بار تمرین، شرط دوره است و بدون وقفه باید این کار را انجام داد. روزی دو بار سکوتِ درون مانند آبی است که روی بدن و ذهن تشنه‌ی آرامش ما ریخته می‌شود. وقتی این آرامش و تمرکز جذب شد در آن صورت بازتاب‌های بسیار اساسی و مثبتی خواهید دید.
در این دوره شما هفته‌ای یک روز درس‌ها را دریافت می‌کنید که به وقت تهران در زمان اعلام شده در سایت گذاشته می‌شود. هنگام دریافت درس حتما در یک اتاقِ در بسته تنها باشید مگر اینکه دو نفر که هر دو ثبت‌نام کرده‌اند در اتاق باشند و درس‌ها را دریافت کنند. حتی نزدیک‌ترین شخص به شما مانند همسر، دوست صمیمی، شریک کاری و … اگر نام‌نویسی نکرده در آن اتاق به‌عنوان مستمع آزاد یا تماشاچی حضور نداشته باشد چون هرقدر هم تمرکز قوی داشته باشید به هر حال بخشی از ذهن‌تان ناخودآگاه متوجه آن شخص است و با تمامیت خود در آن اتاق حضور ندارید.

نکات حین انجام تمرین

لازم است زمان تمرین هم همین حالت را داشته باشید. تا جایی‌که در توان و بافت زندگی شماست شرایط فیزیکی محل تمرین و مواردی که حواس شما را جمع می‌کند، برقرار و ایجاد کنید. دریافت درس را به‌عنوان تمرینِ نوبت اول یا دوم روزانه به حساب نیاورید. روزی دو نوبت تمرینِ شخصی شما بدون صدای مربی و بدون وجود گوشی موبایل یا هر دیوایس دیگر ضروری است یعنی هفته‌ای چهارده بار این تمرین را در کارگاه روزمرگیِ خود به مورد آزمایش و تجربه بگذارید.
نکته‌‌ی دیگر این است که با «تمامیت ذهن» در جلساتِ دریافت درس و تمرین حضور داشته باشید. ممکن است فضا برای فردِ شاغل یا فردی که زندگی شلوغی دارد این‌گونه باشد که مثلا از اتاق کناری صدای تلویزیون یا گفتگوهای افراد یا از خیابان صداهای ناهنجار بیاید. اشکالی ندارد، این بافت زندگی شماست، در همان محلِ پر سر و صدا تا جایی که امکان دارد حواس خود را جمع کنید. در صورتی‌که یاد بگیرید در محلی که سر و صدای زیادی دارد حواس را جمع نگه دارید این تمرین با ضمیر و ذهن شما آغشته می‌شود و تاثیری که بر شما می‌گذارد به توان می‌رسد حتی بیش از فردی که توانسته زندگی ساکتی داشته باشد.

 

دوره برای چه افرادی مناسب است؟

نکته‌ی دیگری که اهمیت دارد این است که قبل از ثبت‌نام یا توصیه به دیگران برای ثبت‌نام آگاه باشید که دوره برای همه خوب نیست، برای بعضی افراد بسیار مفید است و برای بعضی خیر. این دوره برای افرادی مفید است که در زندگی و یا با خودشان مشکلات زیادی دارند ولی می‌خواهند مشکل خود را حل کنند. کتاب می‌خوانند، نزد مشاور می‌روند، با افراد آگاه مشورت می‌کنند، تلاش می‌کنند و هر موردی که به ذهن‌شان می‌رسد‌ و در حد آگاهی‌شان است به‌کار می‌برند که مشکلات کم شود. دوره برای این‌گونه افراد فوق‌العاده است چون «عاملیتِ» حلِ مشکل را در وجود خود دارند.

تکنیک این دوره توسط مربی ارائه می‌شود ولی این شما هستید که آن‌را به‌کار می‌برید. شما با اراده، چالش‌ها، تلاش، عادت‌ها و میل خود این تکنیک را انجام می‌دهید. این حالت بسیار ارزشمند است و طلای وجود شما را به عرصه‌ی خودآگاهی می‌آورد. این دوره برای گروه دیگری هم خیلی عالی است؛ افرادی‌که مشکلی ندارند اما کنجکاو هستند و می‌خواهند به هر چیزی سرکشی کنند.

دوره برای دو گروه خوب نیست؛ کسانی‌که مشکل دارند اما بی تفاوت و بدبین هستند و اهمیت نمی‌دهند. گروه دیگر کسانی‌که به مواد مخدر اعتیاد دارند یا داروهای افسردگی یا آرام‌بخش به مقدار زیاد مصرف می‌کنند. این افراد از عاملیتِ خود استفاده نمی‌کنند. شخصی که معتاد است و مواد مخدر مصرف می‌کند که موقتا حال خوبی پیدا کند ولی بعد از مدتی حالش را هزاران برابر بدتر می‌کند، از عاملیت درونی خودش استفاده نمی‌کند. افراد افسرده‌ای هم که داروهای زیادی مصرف می‌کنند یا کسانی‌که داروهای آرام‌بخش زیاد مصرف می‌کنند هم از عاملیت خود استفاده نمی‌کنند.

عاملیت

این دوره نیاز به «عاملیتِ» شما دارد یعنی این شما هستید که تکنیک را انجام می‌دهید. تعهدِ من به‌عنوان مربی با بیش از چهل و پنج سال سابقه‌ی کار در انتقال تکنیک به شماست و از هر عاملی در درون و بیرون خودم استفاده می‌کنم که تکنیک را به‌طور موثر به شما منتقل کنم. این تکنیک در قفسه‌ی ذهن شما می‌رود. این شما هستید که روزی دو نوبت از قفسه‌ی ذهن درآورده و تمرین می‌کنید. هر بار هم که تمرین می‌کنید تکنیک بُرّاتر، تیزتر و موثرتر خواهد شد.

بنابراین الان متوجه می‌شوید که چرا این دوره به گروهی پیشنهاد می‌شود و به گروه دیگر خیر. این دوره در اصل تفاوتی با دوره‌ی «شیوه‌ی درست نشستن» ندارد یعنی ما در آن دوره چهار تکنیک را در طول جلسات، آموزش می‌دادیم و در این دوره هم به همین صورت است ولی از آنجایی‌که این دوره دوباره تهیه می‌شود، مثال‌ها و گفتگوهای پیرامون آن کاملا متفاوت است و از یک بُعد و دیدگاه دیگری به تکنیک نگاه می‌شود و شما آن‌را انجام می‌دهید.

 

پرسش و پاسخ و پیام هفته

ما هفته‌ای یک جلسه درس جدید را ارائه می‌دهیم ولی شما در طول هفته با ما از طریق دو کانال در تماس هستید. یکی از طریق بخش پرسش و پاسخ‌ها یعنی پرسش از جانب شما و پاسخ از جانب ما که این فضای زنده و داغ در طول دوره مرتب در جریان است و دیگری پیام هفته که مطابق با فضای پرسش و پاسخ‌ها و فضای آن هفته همیشه جمعه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پرسش و پاسخ‌ها صرفا برای افرادی نیست که کنجکاو هستند و سوالی دارند. پرسش فقط مختص به آن شخص نیست. پاسخی به سوال شما می‌دهیم که تعمیم‌یافته به همه‌ی شماست و این امکان را می‌دهیم که اگر این پرسش الان برای شما پیش نیامده، مسلم در آینده پیش خواهد آمد. ما به‌صورتی پاسخ می‌دهیم که برای همه‌ی شما مناسب باشد و می‌خواهیم در جریان پاسخ همه‌ی سوال‌ها قرار بگیرید. پیام هفته هم بخشی از درس است همان‌طور که پاسخ به پرسش‌های شما هم بخشی از محتوای فرهنگی و کاربردی این دوره است. لذا دوره در تمام هفته برای شما جاری است.

 

زمان استفاده از هر جلسه

انتخاب زمان استفاده از هر جلسه برای شرکت‌کنندگان اختیاری است ولی نهایتا تا ۴۸ ساعت درس و آموزش هر جلسه را دریافت کنید. این مطلب به معنی پاک شدن ویدیوها بعد از ۴۸ ساعت نیست چون درس‌ها و محتوای دوره تا پایان دوره در سایت خواهد بود. بلکه به این دلیل است که شرکت‌کنندگان با تمرین، پرسش و پاسخ‌ها و پیام هفته هم‌سو و هم‌زمان پیش بروند. مثلا هفته‌ی دوم که موضوع مدیریت ستون فقرات و پاها و پشت گردن گفته می‌شود. تمام جو و فضای فرهنگی دوره در این هفته متوجه این موضوع است. بنابراین پرسش و پاسخ‌ها و پیام هفته هم پیرامون این موضوع است.

از این بابت توصیه می‌شود حداکثر زمانی‌ که می‌خواهید درس را دریافت کنید بیشتر از چهل و هشت ساعت نشود. این زمان هم حداکثر است و بهتر است همان روز که درس ارائه می‌شود با فاصله‌ی چند ساعت و بنا به فاصله‌ی زمانی با تهران آن‌را دریافت کنید. هرگز اجازه ندهید دریافت درس از چهل و هشت ساعت بگذرد چون در آن صورت از بافت بسیار مهم دوره یعنی پرسش و پاسخ‌ها و پیام همان هفته محروم خواهید شد.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
پاییز 1400

 

پکیج دوره «مدیتیشن»

2 دیدگاه برای “عوامل افزاینده‌ی تاثیر دوره‌ی مدیتیشن

  1. زهره غضنفری گفته:

    سلام. در سایت امکان ثبت نام دوره جاری مدیتیشن هست ولی مشخص نیست که چه تاریخی شروع شده و آیا من از جلسات عقب هستم!

    • پشتیبانی سایت گفته:

      سلام و درود وقت بخیر. این دوره به‌صورت از پیش ضبط شده است و هر زمان ثبت‌نام کنید دوره از همان زمان برای شخص شما شروع می‌شود.🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *