مصرف بهینه‌ی انرژی

ارتباط بین آلودگی محیط زیست و مصرف انرژی

آیا می‌دانید انرژی مصرفیِ وسایل رفاهی مانند بخاری، گرما ساز، لامپ روشنایی و … عموما از برق، گاز یا گازوئیل تامین می‌شود؟ آیا می‌دانید برق و الکتریسیته‌ی موجود در یک شهر بزرگ از ژنراتوری به‌وجود می‌آید که سوخت مصرفی آن گاز، گازوئیل یا انرژی هسته‌ای است؟ بنابراین هر گاه یک وسیله‌ی تولید گرما، سرما و یا حرکتی به کار می‌افتد، به‌طور قطع در نقطه‌ای دور یا  نزدیک، یک یا چند نیروگاهِ تولید انرژی نیز کار می‌کند. بازمانده‌ی فعالیت نیروگاه‌ها گاز کربنیک یا تشعشعات رادیواکتیویته است که تأثیرات مخربی در محیط و طبیعت بر جا می‌گذارد. در نتیجه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی سبب بهبود وضعیت محیط زیست می‌شود.

خیلی سخت می‌توانیم این واقعیت را درک و لمس کنیم که هر وقت زیر دوش آب گرم هستیم و به منظور زیاد کردن فشار آب گرم، شیر یا اهرمِ آن‌را حرکت می‌دهیم، در همان لحظه در موتورخانه‌ی مجتمع مسکونیِ خود یا در یک نیروگاهِ تولید الکتریسیته، احتراق آتش زیادتر می‌شود. حال به‌راحتی می‌توانیم رابطه‌ی بین مصرف انرژی و کارکردِ بیشتر نیروگاه را درک کنیم.

بنابراین هرگاه که شیر آب سرد یا گرم باز می‌شود، یا چراغ روشنایی، هوا ساز، کولر، رادیاتور شوفاژ، پنکه، سشوار و یا حتی لپ‌تاب، موبایل و چراغ‌های کوچک دیجیتال روشن می‌شود؛ یا هرگاه وسیله نقلیه‌ای به حرکت می‌افتد، در همان زمان یا کمی دیرتر ارتباطی مستقیم بین مصرف‌کننده با درجه‌ی احتراق نیروگاه یا موتورخانه برقرار شده و از آن تولیدیِ انرژی، دودی به هوا می‌رود.

رابطه‌ی بین مصرف و تولید انرژی واقعیتی است که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد با گذر عمر انسان‌ها، زندگی شهری و جامعه صنعتی را گرفتار آلودگی بیشتر خواهد کرد. در اینجا می‌توانید راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی را مشاهده کنید.

اهمیت صرفه‌جویی

صرفه‌جویی در مصرف سبب ایجاد فضای بهینه‌ می‌شود که بازتاب آن را می‌توان در موارد متعددی مشاهده کرد. مهم‌ترین تغییرات، ایجاد شدن هوای پاکیزه، آسمان آبی‌تر، آب آشامیدنی سالم‌تر، زمین کشاوری بارورتر و دریاها و اقیانوس‌های سالم‌تر خواهد بود.

ما هر چند که فقط یک نفر یا یک خانواده هستیم ولی اثرگذاریم. حداقل می‌توانیم بر محیط و آگاه‌سازی دیگران مؤثر باشیم تا دیگران هم بر اطرافیان خود اثرگذار باشند.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
اسفند 93

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *