حالت گاوآهن (هالاسانا)

حالت گاوآهن (هالاسانا) / Halasana

معنی:
«هالا» (Hala): گاوآهن، «آسانا» (asana): وضعیت، حالت.
زمانی‌که پاها پشت سر، و دست‌ها جلوی بدن روی زمین قرار می‌گیرد، بدن شکل یک گاوآهن را پیدا می‌کند. «هالاسانا» (گاوآهن)، حرکت «ساروانگ آسانا» (ایستادن روی شانه) را کامل می‌کند و خیلی از اثرات آن‌را داراست.

نحوه‌ی انجام آسانا:

به پشت دراز بکشید، پاها را کنار هم و کف دست‌ها را کنار بدن روی زمین قرار دهید. دم بگیرید و هر دو پا را بالا بیاورید. بازدم را انجام دهید و با دم بعدی لگن خاصره را از روی زمین بلند کنید. از دست‌های‌تان کمک بگیرید، دست‌ها را پشت بدن قرار دهید و آرنج‌ها را تا حد امکان نزدیک هم نگه‌دارید. با بازدم هر دو پا را با زانوهای صاف، پشت سر روی زمین بگذارید. شاید در ابتدا پاها به زمین نرسد، هرچه انعطاف ستون فقرات بیشتر شود به تدریج پاها به زمین نزدیک‌تر می‌شوند. اگر پاها به‌راحتی به زمین می‌رسند، آن‌ها را قدم به قدم به طرف سرتان نزدیک کنید و پشت پنجه‌ها را روی زمین قرار دهید و پاشنه‌ها را به سمت عقب بکشید. در حین انجام «هالاسانا» (گاوآهن) مطمئن باشید که ستون مهره و تنه به سمت بالا کشیده باشد و زانوها صاف باشند.
حال دست‌ها را به هم قلاب و از بدن‌تان دور کنید. با تنفس‌های آرام و عمیق به مدت سی ثانیه در این وضعیت مکث کنید، به مرور می‌توانید این زمان را به دو دقیقه برسانید. برای برگشتن از این حالت، پاها را کمی به سمت بالا بیاورید و کف دست‌ها را روی زمین بگذارید و به‌ آرامی مهره به مهره پشت را روی زمین برگردانید. با بازدم، آهسته پاها را رها کنید.

نکته:

برای رفتن به «هالاسانا» شاگردان پیشرفته می‌توانند مستقیما از وضعیت «ایستادن روی شانه» به این حرکت بروند، ولی شاگردان مبتدی باید بین این دو تمرین چند لحظه استراحت کنند.

فواید آسانا:

– باعث نرمی و انعطاف گردن و مهره‌ها می‌شود.
– اعصاب پشت را تقویت می‌کند.
– انجام این حالت انقباض و تنش شانه‌ها و پشت را برطرف می‌کند و همچنین شانه‌ها و پشت تقویت می‌شوند.
– با فشردن شکم، ارگان‌های داخلی را ماساژ می‌دهد.

 

منابع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
مهر 89

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *