پاک نگه داشتن روده‌ی بزرگ برای تمرین‌های تنفسی (پرانایاما)

تاثیر پاک نگه داشتن روده در تمرین‌های تنفسی (پرانایاما) - کانون یوگا

تأثیر پاک نگه داشتن روده بزرگ بر تمرین‌های تنفسی (پرانایاما)

کسی‌که تمرین‌های تنفسی (پرانایاما) را همه روزه انجام می‌دهد و می‌خواهد از تلاش خود نتیجه بگیرد، باید عضلات شکم خود را در اختیار داشته باشد. برای تقویت و مسلط بودن به این بخش باید همه روزه آساناهای خم شدن به جلو و پشت و پیچ ستون فقرات را انجام داد. نکته‌ی دیگر در این ارتباط پاک بودن روده‌ی بزرگ است. با خالی و سبک نگه داشتن روده‌ها می‌توانید با کمی تمرکز و تلاش قوای خود را روی عضلات شکم تمرکز دهید و تنفس‌های مربوطه را انجام دهید. زمانی‌که روده‌ی بزرگ پر باشد نمی‌توان شکم را به‌راحتی حرکت داد و عضله‌ی زیر شکم را با انقباض و انبساط‌های مکرر جلو و عقب برد. روده‌ی بزرگ را می‌توانیم با توجه به آنچه که می‌خوریم، مقدار مناسب غذا و تنظیم زمان وعده‌ها فعال و سالم نگه داریم.

مواد غذایی موثر برای پاک نگه داشتن روده‌ی بزرگ

اگر میوه و مواد حاوی فیبر و سلولز در فاصله بین وعده‌های غذا مصرف و خوب جویده شود و تا حد امکان از پرخوری و گرسنگی(1) پرهیز شود. در این صورت معده و روده‌ها کار خود را به‌موقع انجام می‌دهند.
مصرف نان کاملِ حاوی سبوس، سوپ سبوس گندم، برنج قهوه‌ای، استفاده از روغن‌های پالایش نشده‌ی کنجد و زیتون نیز موثر هستند. به‌طور کلی با تنظیم مقدار، زمان، کمیت و کیفیت آنچه که به‌عنوان خوراک مصرف می‌کنیم، می‌توانیم آتش گوارش(2) را همیشه شعله‌ور حفظ کنیم که نتیجه‌ی آن گرسنگی و دفع به‌موقع و همچنین وجود اشتهای سالم و قدرت هاضمه‌ی مناسب است.

کسی‌که این‌چنین آتش گوارش و هاضمه‌ی خود را فعال نگه می‌دارد همیشه برای فعالیت‌های جنبی و غیرخطی و چهارچوبی زندگی اشتیاق کافی دارد. از این رو تمرین‌های یوگا (پرانایاما) را با میل و انگیزه انجام می‌دهد. از طرفی دیگر به‌دلیل سبک بودن شکم، تنفس‌هایی که در آن‌ها باید عضله‌ی زیر ناف حرکت کند، کامل و موثر انجام می‌شوند.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
آذر 91

 


1- تحقیقات نشان داده پرخوری و گرسنگی طولانی باعث ایجاد مشکل روده‌ی حساس و تحریک‌پذیر، ورم روده و کم‌کاری آن می‌شود.

2- Agni

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *