شهریور، ماه میوه

میوه­‌های این ماه، با آفتاب بهار و تابستان کاملا پخته و رسیده شده­‌اند. در این روزها بیشتر نیاز بدن را از میوه‌­های متنوع و شیرین تامین کنید. کسانی‌که معده و گوارشی قوی دارند، می‌توانند میوه را به عنوان میان‌وعده و بین دو وعده‌ی غذا مصرف کنند و کسانی‌که معده‌­ای حساس و ضعیف دارند، بهتر است میوه را به عنوان یک وعده‌ی اصلی غذا (صبحانه – نهار – شام) مصرف کنند، مثلا در یک وعده فقط انگور رسیده یا سیب میل کنند. در میوه‌­های رسیده و طبیعی (غیرگلخانه‌­ای و رشد یافته توسط هورمون­‌های مصنوعی) انرژی خورشید به‌صورت قند طبیعی و طعم گوارای آن حضور دارد و اگر در زمان مناسب و با بدن آماده خورده شود، این انرژی حیاتی که توسط آفتاب داغ تابستان، جذب پوست و بافت­‌های زنده‌­ی میوه شده، سبب شادابی و سلامت جسم و جان می­‌شود.

جهت برقراری رابطه­‌ی بهتر با میوه‌­ها بهتر است نکات زیر را به کار ببرید:

– هنگام خرید میوه، دقت کنید که فقط میوه­‌های رسیده و سالم را انتخاب کنید. میوه­‌های کال و سفت فقط برای کمپوت و به‌صورت پخته در غذا قابل استفاده هستند.

– زمان خوردن تمام میوه­‌های درختی، از دو ساعت پس از صرف غذا تا نیم ساعت پیش از وعده‌ی غذای بعدی است. هرگز میوه را پیش از غذا و یا به‌صورت دسر بعد از غذا نخورید.

– بهتر است در هر وعده، فقط یک نوع میوه خورده شود. هنگام صرف میوه، بافت سلولزی آن‌را کاملا بجوید تا دچار سوء‌هاضمه نشوید و بتوانید شهد شیرین و گوارای آن­‌را بنوشید.

– همراه میوه، آب یا مایعات دیگر ننوشید. زمان خوردن مایعات حداقل پانزده دقیقه قبل از صرف میوه است.

– وقتی فصل این میوه‌ها تمام شد، استفاده از میوه­‌های خشک مانند برگه‌­ها و انواع خشکبار، جایگزین بسیار مناسبی است زیرا تمامی قندها و مواد حیاتی میوه در هنگام تبخیر رطوبت پرورده و کامل‌­تر می­‌شود.

– چنان­چه میوه در زمان مناسب میل شود و خوب و کامل جویده شود، پس از مدتی واکنش­‌های دستگاه گوارش در برابر میوه­‌ی خام برطرف می­‌شود. در این صورت ممکن است میل غریزی شما به آب ساده با دمای طبیعی بیشتر شود. با این تغییر، گامی به سوی سلامتی بیشتر برداشته­‌اید.

میوه‌­ها رابطی مناسب بین ما و زمین، هوا، خورشید و انرژی­‌های کیهانی هستند. زمانی­‌که ذهن ما بتواند با میوه رابطه‌­ای زنده و حقیقی برقرار کند، تفاوت‌های مشهودی در سطح انرژی حیاتی، تمرکز فکر، میزان توجه، درک­‌های تازه و آگاهی و هشیاری پدید می‌­آید.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
شهریور 89

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *