تمرین‌های چشم

ماهیچه‌های چشم نیز مانند دیگر قسمت‌های بدن نیاز به تمرین دارند. شرایط اجتماعی امروزی کمتر از زندگی در یک محیط طبیعی موجب حرکت چشم‌ها می‌شود.
تمرین‌های چشم در یوگا، کمک می‌کند ماهیچه‌ها قوی و فعال نگه داشته شوند.

نحوه‌ی انجام تمرین:

1- پشت و گردن را صاف کنید و سر را بی‌حرکت نگه دارید، تا جایی‌که ممکن است به بالا و سپس به پایین نگاه کنید. این نرمش را حداقل ده مرتبه تکرار کنید و قبل از تمرین بعدی حدودا سی ثانیه چشم‌ها را ببندید و آن‌ها را آرام کنید.
2- چشم‌ها را کاملا باز کنید، به دورترین نقطه در سمت راست نگاه کنید و بعد به چپ. این تمرین را حداقل ده مرتبه انجام دهید. سپس چشم‌ها را سی ثانیه ببندید و آن‌ها را آرام کنید.
3- چشم‌ها را به‌طور مورب، از بالا سمت راست به پایین سمت چپ حرکت دهید و دوباره برگردانید. این نرمش را ده مرتبه انجام دهید و از گوشه‌ی بالا سمت چپ به پایین سمت راست تمرین را تکرار کنید. چشم‌ها را ببندید و آن‌ها را آرام کنید. 4- با چرخاندن چشم‌ها در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یک دایره‌ی پهن بسازید. ابتدا آرام و به‌تدریج سرعت آن‌را تا حد امکان افزایش دهید. حداقل ده دور بچرخانید. یک لحظه چشم‌ها را ببندید و سپس تمرین را برخلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت تکرار کنید. چشم‌ها را ببندید و آن‌ها را آرام کنید.

آرام کردن چشم‌ها:

بعد از تمرین‌های چشم، کف دست‌ها را با قدرت روی هم مالش دهید تا گرم شوند، دست‌ها را کاملا گود کنید و روی چشمان بسته‌تان قرار دهید، بدون اینکه پلک‌ها لمس شوند. حدودا سی ثانیه این حالت را حفظ کنید.دستان گرم و به شکل کاسه روی چشم‌ها و تاریکی، بعد از تمرین‌ها موجب آرامش و تسکین چشم‌ها می‌گردد.

 

منبع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
مهر 90

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *