شلغم

شلغم گیاهی است که در ریشه‌ی غده‌ایِ آن مواد ‌غذایی زیادی موجود است. در فصل سرما به‌خوبی رشد می‌کند و طبیعتِ آن گرم و تَر است. مقوی، اشتها آور، تقویت کننده‌ی چشم، برطرف کننده‌ی کم‌خونی، برونشیت، فشار خون، ضعف اسپرم و نیروی جنسی، قند خون، سرفه و پوکی استخوان است.
در شلغم آنتی بیوتیک فراوانی وجود دارد از این‌رو ضد سرماخوردگی و عفونت‌های درونی است. قرقره‌ی آب شلغم برای گلو دردِ چرکی و خوردن آب آن برای جوش صورت و کلسترول و شربت آن برای تقویت سیستم عصبی، مغز، ذهن و حافظه بسیار مفید است. شلغم دارای یُد فراوان است بنابراین برای کم کاری تیروئید توصیه می‌شود.
در شلغم پخته قند و مواد غذایی زودجذبِ فراوانی وجود دارد و مصرف آن در زمستان سبب گرم شدن بدن می‌شود. در فصل سرما می‌توانید هفته‌ای چهار تا پنج بار آن‌را به عنوان صبحانه یا عصرانه همراه لیموترش، گوجه فرنگی و زیتون یا به همراه شیر گرم مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر و طعم خوب آن بهره‌مند شوید.
همان‌طور که گفته شد در شلغم یُد فراوان وجود دارد از این‌رو برای کم کاری تیروئید، پوست و اعمال تنفسی مفید است. آب شلغمِ خام، سوزاننده و کاهش دهنده‌ی قند و چربی است و به همین دلیل لاغر کننده نیز هست. همچنین قرقره‌ی آبِ آن ضدعفونی کننده‌ی گلو و دهان و برطرف کننده‌ی گلو درد است. در زمستان اگر آب شلغمِ خام ناشتا خورده شود به‌طور ملموسی گرمای بدن زیاد شده و باعث دفع سنگ‌های مجاری ادرار می‌شود.
– شلغم خام را می‌توان به صورت رنده شده در سالاد و یا به صورت تکه‌های بریده شده مخلوط با سبزی خوردن مصرف کرد.
– از مخلوطِ نرم شلغم پخته با آب لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل می‌توانید سس بسیار خوش طعمی برای سالاد درست کنید.
– شلغم، چغندر، هویج، پیاز و سیب‌زمینی را می‌توانید به قطعات مناسب خرد کنید و با گوجه فرنگی بجوشانید سپس با کمی نمک، فلفل، روغن زیتون و لیمو عمانی به آن طعم داده و در پاییز و زمستان به عنوان یک غذای مقوی و ضد سرماخوردگی مصرف کنید.
– به‌طور کلی این گیاه مفید را در فصول سرما می‌توانید در صبحانه، عصرانه و تمام غذاهایی که سبزیجات و ریشه‌ها در آن نقش دارند، مصرف کنید و از خواص تقویت کننده، ضد سم و بالا برنده‌ی سیستم ایمنی آن استفاده کنید.
لازم به تذکر است کسانی‌که گواتر دارند باید در مصرف آن احتیاط و در برخی موارد به‌طور کلی امساک کنند.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
دی 92

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *