پرانایامامودرا

(Pranayama Mudra)

کسی‌که تمرین‌های پرانایاما را بر پایه‌ی آساناهای اصلی یوگا، همه روزه با شور، کنجکاوی و توجه به تاثیرات آن انجام می‌دهد، خود را برای مراحل عمیق‌تری آماده می‌کند. او پس از مدتی می‌تواند از ترکیب آگاهی و جریان هوا، اکسیر زنده‌ای بسازد و آن‌را در همه‌ی بافت‌ها و نسوج خود به نحوی جاری کند که تمام سلول‌ها و واحدهای ذهن، از آن به‌عنوان یک غذای حقیقی تغذیه نمایند.
این جریان حیات که مخلوطی از پرانای بکر و آگاهی انسانی است، موجی از سلامتی و انرژی در سطح جسم و ذهن به‌وجود می‌آورد. چنین جریان زنده‌ی حیاتی با نوعی تلاش و متمرکز کردن توجه بر اعمال تنفسی به‌وجود می‌آید.
اگر کسی تمرین‌ها را بدون به کارگیری مهارت‌های ذهنی و شور درونی انجام دهد هرگز این اکسیر جاودان را حس نمی‌کند. این موج حقیقی شعوری و تنفسی، هرگز با دستگاه‌ها و حس‌گرهای عصر صنعت اندازه‌گیری نمی‌شود. این جریان ظریف که توسط «توجه» و «تنفس» خلق می‌شود فقط از طریق توجه بکر و شفاف در هنگام تمرین، دیده و لمس می‌شود.

جهت تجربه‌ی این مرحله از آگاهی پرانایایی سعی کنید همیشه با نیت و انرژی تازه تمرین‌ها را انجام دهید حتی اگر خسته، نگران یا دچار حالت‌های بد جسمی و ذهنی هستید و می‌خواهید تمرین آن نوبت را از دست ندهید. برای آمادگی بیشتر قبل از تمرین دوش بگیرید یا حداقل دست و صورت و پاهای خود را بشویید. باوجود حالت‌های نامناسب درونی، با نیت و اراده‌ی تازه و کاملا متفاوت تمرین‌ها را انجام دهید. در طول یک نشست ده‌ها بار گذشته را فراموش کنید و توجه خود را به ظریف‌ترین بخش عملی تمرین که در آن لحظه انجام می‌دهید، تمرکز دهید.

پرانایامامودرا

برخی از تمرین‌های تنفسی با یک سوراخ بینی انجام می‌شوند. جهت این منظور از دست‌ها و انگشتان به این شکل باید استفاده کرد. دو انگشت اشاره و وسطی را وسط پیشانی قرار دهید. با انگشت شست سوراخ بینی راست را می‌بندیم و با انگشتان انگشتری و کوچک سوراخ بینی چپ را می‌بندیم.
این مودرا درصورتی کامل می‌شود که قفسه‌ی سینه و هر دو شانه منبسط و سر و گردن صاف باشد. هنگامی‌که دست را بالا می‌آوریم نباید اعضای نامرده و عضلات صورت دچار انقباض شوند.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
مرداد 91

 


* مطالب بخش پرانایاما دنباله‌دار است. چنانچه برخی از اصطلاحات را متوجه نمی‌شوید، می‌توانید به مطالب گذشته رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *