حالت طاووس (مایور آسانا)

 حالت طاووس (مایور آسانا) / Mayurasana

معنی:
«مایور» (Mayur): طاووس، «آسانا» (Asana): وضعیت یا حالت.
تعادل در «وضعیت طاووس» نیازمند قدرت و تمرکز کامل است. زمانی‌که بدن به شکل صحیح در «وضعیت طاووس» قرار می‌گیرد، از سر، تنه و پاها یک خط مستقیم ساخته می‌شود که در این حالت پاها با زمین موازی است.

نحوه‌ی انجام آسانا:

1- دو زانو بنشینید و زانوها را از هم جدا کنید. کف دست‌ها را روی زمین بگذارید، طوری‌که نوک انگشتان به طرف پاها قرار بگیرند و آرنج‌ها و ساعدها را به هم فشار دهید.
2- از بازوها به‌عنوان یک ترمز استفاده کنید، به جلو خم شوید و قسمت بالای سر را روی زمین قرار دهید. آرنج‌ها را نزدیک به هم نگهدارید و آن‌ها را به بالای شکم فشار دهید.
3- پاها را یک به یک عقب بکشید، زانوها را از زمین بالا بیاورید و پاها را کنار هم حفظ کنید. در این حالت وزن بدن باید روی انگشتان پاها، کف دست‌ها و سر باشد، حالا سر را از روی زمین بلند کنید.
4- دم بگیرید و به آرامی وزن بدن را روی بازوها به جلو منتقل کنید. انگشتان پاها را بالا بیاورید، پاها را صاف نگه دارید و تعادل بدن را روی کف دست‌ها حفظ کنید. با تنفس‌های عادی تا حد امکان در این حالت باقی بمانید. سپس با بازدم، روی انگشتان پاها بدن را پایین بیاورید و رها کنید.

تنوع:

مانند مراحل فوق در «حالت طاووس» قرار بگیرید، ولی این بار در مرحله‌ی سه به جای بالا آوردن سر، چانه را روی زمین قرار دهید و هر دو پا را به صورت عمود بالا ببرید، مانند «ملخ». در این تنوع بدن مانند طاووسی می‌شود که پرهای دُمش را نمایش می‌دهد.

فواید آسانا:

– این تمرین، اثرات زیادی روی بهبود عملکرد گوارش دارد و با فشار آرنج‌ها به بالای شکم، پانکراس و طحال را ماساژ می‌دهد.
– عضلات پشت بدن، پاها، مچ دست‌ها و ساعدها را تقویت می‌کند.
– قدرت بدن و تمرکز ذهن را بالا می‌برد.

موارد منع و احتیاط:

افرادی‌که دچار مشکلات مچ دست و آرنج و ناراحتی‌های شکمی هستند، از انجام این حرکت خودداری نمایند.

 

منبع: کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
اردیبهشت 90

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *