حالت نیلوفر یا لوتوس (پادماسانا)

 حالت نیلوفر یا لوتوس (پادماسانا) / Padmasana

معنی:
«پادم» (Padm) به معنی نیلوفر آبی و «آسانا» (asana) به معنی وضعیت است. «پادماسانا» (Padmasana) یعنی وضعیت «نیلوفر آبی» یا «لوتوس».
«لوتوس» (نیلوفر آبی) نماد تحول و رشد معنوی انسان است. ریشه‌های نیلوفر که در گِل و لجن قرار دارند، نمایانگر طبیعت مادی آن است. رویش ساقه از میان آب و به سمت بالا، نشانی از جستجوی روشنایی و خود گل نیلوفر، نمایانگر درک نفس (خودشناسی) است.
در یوگا، وضعیت «لوتوس» یا «پادماسانا» یک حالت کلاسیک برای انجام مراقبه و پرانایاما (تمرین های تنفسی) است.
نشستن در این حالت روی زمین و با پشت صاف، بدن را در حالتی با ثبات، راحت و آرام قرار می‌دهد. هرچه مدت زمان توقف در این حالت را طولانی‌تر کنید، سوخت و ساز بدن کندتر شده و ذهن شفاف‌تر و آرام‌تر می‌شود. به‌دلیل صاف و کشیده بودن ستون فقرات، پرانا (انرژی حیاتی) به‌راحتی جریان پیدا می‌کند و قدرت تمرکز افزایش می‌یابد.

حرکات برای آماده‌سازی:

دو آسانای «پروانه» و «نیمه لوتوس» به شما کمک می‌کند که راحت‌تر «لوتوس» را انجام دهید.

نحوه‌ی انجام وضعیت «پروانه»:

با پشت صاف بنشینید، زانوها را خم کنید و کف پاها را به هم بچسبانید. پاها را تا حد امکان به لگن خاصره نزدیک کنید و زانوها را به سمت زمین بکشید. برای حرکت دادن «بال‌های پروانه» دست‌ها را دور پاها قلاب کنید و زانوها را به بالا و پایین حرکت دهید.

نحوه‌ی انجام وضعیت «نیمه لوتوس»:

در حالت صحیح با پشت صاف بنشینید، یکی از پاها را از زانو خم کنید و در انتهای ران مخالف قرار دهید. پای دیگر را خم کنید و جلوی پای مخالف بگذارید. از آن‌جا که «نیم لوتوس» آسان‌تر از وضعیت «لوتوس» است، می‌توانید در ابتدا برای تمرین‌های مراقبه و پرانایاما، در این حالت بنشینید تا پاها به مرور نرم‌تر شوند.

نحوه‌ی انجام «لوتوس»:

برای انجام «لوتوس کامل»، یک پا را خم کنید و با کمک هر دو دست، آن‌را روی ران دیگر قرار دهید، سپس پای دیگر را خم کنید و روی ران مخالف قرار دهید. دقت کنید که هر دو پا نزدیک به کشاله‌ی ران‌ها باشند. در این وضعیت کف پاها به طرف بالا برمی‌گردند و زانوها زمین را لمس می‌کنند. در وضعیت «لوتوس» به سبک کلاسیک (سنتی) پای چپ، رو قرار می‌گیرد.

فواید آسانا:

انجام حالت «لوتوس» باعث تقویت و انعطاف‌پذیری مچ پاها، زانوها و مفاصل لگن می‌شود، همچنین برای اعصاب پاها مفید است.

موارد منع و احتیاط:

ناراحتی‌های مچ پا و زانو.

 

منبع: کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
شهریور ۸۹

2 دیدگاه برای “حالت نیلوفر یا لوتوس (پادماسانا)

  1. زینب شفیعی گفته:

    خودشناسی و نیلوفر ابی
    یعنی عاشق یوگاهستم هرروز انجام میدم انشالا یروز مربی بشم سلامتی وشادی رو روی زمین گسترش بدم❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *