حساسیت‌های بهاری

اگر این روزها به‌دلیل حساسیت­‌های فصلی، بینی و چشم­‌های‌تان تحریک­‌پذیر شده و بدون اینکه سرما خورده باشید دائم عطسه می‌­کنید و یا تحمل نور خورشید را بدون عینک تیره ندارید، از توصیه‌ی زیر پیروی کنید:

به اندازه‌ی سه چهارم لیوان خاکشیر را خوب بشویید و آن­‌را به همان حالت محلول در ظرفی نگه دارید. یک یا دو خیار قطور را که تخم­‌های آن کاملا رسیده و درشت شده باشد انتخاب کنید و پوست نکنده با رنده‌ی سوزنی یا مخلوط‌کن برقی پالوده کنید تا تخم­‌های آن باز و شکسته شود و آب درون تخم­‌ها بیرون بیاید. خاکشیر را با پالوده‌ی خیار مخلوط کنید و چهار تا پنج برابر حجم آن آب اضافه کنید. این مخلوط را با شیره­‌ی انگور یا شکر قهوه‌­ای یا سکنجبین خانگی شیرین کنید. این شربت گوارا را می­‌توانید در تمام ساعات روز میل کنید، مثلا یک تا دو لیوان صبح ناشتا یا بین صبح و ظهر، نزدیک به ساعت نهار و یا بعدازظهر، عصر، قبل از خواب و … اگر روز بعد تاثیر شربت را به‌صورت پاک شدن روده­‌ها، اشتهای خوب و سالم و احساس سبکی مشاهده کردید، می‌توانید به مدت سه روز آن­‌را تکرار کنید.

وجود دانه‌­های خاکشیر به همراه مایعات و بافت سلولزی ریز شده­‌ی خیار با پوست، هنگام عبور از روده، فضولات باقی‌ مانده‌ی آن­‌را پاک می­‌کند و آب درون تخم خیار که دارویی پالاینده و موثر شناخته شده، سبب پاک شدن کبد و مجرای صفراوی می‌­شود. در صورت ادامه‌ی این رژیم پاک­‌کننده، آبریزش بینی و چشم، سرفه و عطسه­‌های ناشی از حساسیت تسکین پیدا می­‌کند.

چون در فصل زمستان غذاهای مقوی و پرکالری بیشتری مصرف می‌­شود، با شروع فصل بهار، گرمای درون که حاصل غذاهای گرم زمستان است با گرمای آفتاب بهار مواجه می‌­شود و نتیجه‌ی رویارویی این دو حرارت طبیعی، غلظت و سنگینی خون و کند شدن کار کبد است که واکنش‌­های این وضعیت را «حساسیت‌های بهاری» می­‌گویند. این معجون با طبیعت خنک و پاک‌کننده‌ای که دارد، بدون کوچک­ترین عوارض جانبی، جریان خون و در نتیجه کل سیستم را پالایش می‌­کند و تازگی و پاکی، جایگزین رخوت و سنگینی می‌­شود.

برای نتیجه‌­گیری بهتر در این دوره، از خوراکی­‌های زیر پرهیز کنید:

سرخ کردنی­‌ها – شیرینی­‌های مصنوعی – بستنی، شکلات و تنقلات – لبنیات.

همچنین اغذیه‌ی زیر را اضافه کنید:

نان کامل – سبزیجات پخته و نیم­‌پز – سیب­‌زمینی – سالاد – سبزی­‌خوردن – میوه – غلات پوست نگرفته و به‌طور کلی، تمام فرآورده­‌های گیاهی پرحجم.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
تیر 89

2 دیدگاه برای “حساسیت‌های بهاری

  1. حسین حاجیان گفته:

    سلام، روزتون بخیر
    از اول بهار دخترم دائما با ابریزش بینی مشکل داشت. انواع انتی هیستامین مثل فکسوفنادین، سیتریزین و … رو هم مصرف میکرد که بیشتر از چند ساعت اثر نداشت.
    دو روز هست داریم از شربت خاکشیر که شما گفتید استفاده میکنیم و کاملا آبریزش بینی قطع شده، برای ما باور نکردنیه.
    خیلی ممنون لطفا از استاد گرامی هم تشکر کنید🙏🏻🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *