پاکسازی بهاره

اردیبهشت آغاز دومین ماه بهار و دوره‌ای از سال است که غلبه‌ی گرما بر سرما و جاری شدن آب در رودخانه‌ها و سطح زمین در اقلیم‌های چهار فصل آشکارا مشهود است. در این ایام، گرما و آب در زمین و هوا روزبه‌روز رو به افزایش است.
گرما و اشعه‌ی خورشید سبب آب شدن اندوخته‌ی یخ و برف قله‌ها و از طرفی بخار کردن آب‌های سطحی زمین می‌شود. از این رو طبیعت خشک و سرد زمستان به سوی رطوبت و اعتدال بهاری در تغییر و تحول است. باید بدانیم طبیعت و مزاج درون، همیشه اقتباس یا مینیاتوری شده‌ی دنیای بیرون است و هرچه در جهان بیرون صورت گیرد، کپی کوچک شده‌ی آن در بدن موجودات زنده به نوعی دیگر صورت می‌گیرد.
همان‌طور که می‌دانید در روزهای سرد زمستان برای تامین انرژی و گرمای غریزی بدن مصرف غذاهای پر کالری مانند قندها، شیرینی‌ها، لبنیات و غذاهای چرب و فشرده متداول و حتی ضروری است. به‌خصوص کسانی‌که در اقلیم‌های سرد زندگی می‌کنند یا شرایط آن‌ها به نوعی است که مجبور هستند ساعت‌های طولانی در طبیعت و مستقیما در مجاورت هوای سرد باشند بیشتر از غذاهای انرژی‌زا استفاده می‌کنند. این شرایط یعنی وجود هوای سرد و مصرف چربی و قند باعث می‌شود که بلغم¹ در بخش‌های فوقانی دستگاه تنفس و سینوس‌ها، و صفرا² در شکم و کبد به‌مقدار زیاد جمع شود و زمانی‌که هوا گرم‌تر می‌شود، آن مواد تحت تاثیر دو عامل انبساط‌دهنده یعنی گرما و رطوبت قرار می‌گیرند. بر اثر باز و حجیم شدن بلغم، ترشحات مخاط بینی و بر اثر باز و جاری شدن صفرا، خشکی و گرما به‌وجود می‌آید.
بیرون‌ریزی فیزیولوژیک بلغمی در بهار به‌صورت آلرژی، آبریزش بینی، عطسه و … و نوع صفرایی آن به صورت تشنگی، احساس گرما و گاه سرگیجه و بی‌اشتهایی بروز می‌کند.
در تمام معالجات طبیعی و طب‌های سنتی قدیمی، در روزهای آغاز بهار و درست پیش از اینکه این دو طبع درونی،‌ گستردگی خود را در سر، سینوس‌ها، کبد و سیستم گوارش به‌صورت گفته شده آغاز کند توسط یک رژیم غذایی ساده و موثر و مصرف برخی از خوراکی‌ها که در اینجا گفته می‌شود، آن مواد را در جریان خون حل و خنثی می‌کنند و آن‌ها را از راه کلیه‌ها و غدد عرق از بدن خارج می‌کنند. برخی از این مواد خوراکی باید به‌صورت غذای اصلی مانند آش گوجه سبز شامل: گوجه سبز، آبغوره، عدس و گشنیز، و برخی دیگر به‌صورت خوراکی‌های میان‌وعده مصرف شوند. خیس‌شده‌ی آلبالو یا زغال اخته یا آلوچه به همراه نمک و گلپر باعث از بین رفتن صفرا و بلغم می‌شود. باید توجه داشت که پس از مصرف آن‌ها باید آب به‌میزان کافی نوشید. برگه‌ی هلوی خیس‌شده، خاکشیر و اسفرزه همراه با خیار رنده شده و خوردن کاهو و سکنجبین خانگی با شکم خالی نیز حلال و دفع کننده‌ی این رسوبات سنگین است.
توجه داشته باشید که خوراکی‌های نامبرده که تمام آن‌ها طبیعت خنک و حتی سرد دارند در زمانی باید مصرف شود که علائم سرماخوردگی و آلرژی شروع نشده و احساس تشنگی، کمبود رطوبت و علائم خشکی و گرمی مزاج وجود داشته باشد.
زمانی‌که آبریزش بینی، حس سرما و سرد شدن بدن وجود دارد، مصرف مایعات گرم، آش‌ها و سوپ‌هایی که ترش نباشند، شفابخش هستند. در دوران سرماخوردگی و لرز هرگز نباید خیس‌کرده‌های ترش مصرف شود. در چنین شرایطی جهت اجرای رژیم دفع بلغم صبر کنید تا سرماخوردگی شما به پایان برسد. همیشه در زمان بروز علائم صفرا که همان احساس گرما و کمبود آب و رطوبت است، این پاکسازی اصیل بهاری را انجام دهید تا با خارج شدن این سموم از دستگاه تنفس و گوارش، علائم بهبود در وضع تنفس، باز شدن مجاری بینی و سینوس‌ها، اشتهای طبیعی، قدرت هاضمه و در نتیجه آرامش ذهن و قدرت تفکر، به‌طور حقیقی به‌وجود آید.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
اردیبهشت 92

 


1- بلغم (Kafa): موادی است که معمولا در هوای سرد به‌صورت اندوخته‌هایی بسیار فشرده و باز نشده در پس سلول‌های مخاطی بینی و سینوس‌ها تولید می‌شود.
2- صفرا (Pita): ماده‌ای است که کبد برای هضم کردن چربی‌ها می‌سازد و آن‌ها را در کیسه‌ی صفرا ذخیره می‌کند.

4 دیدگاه برای “پاکسازی بهاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *