چین مودرا

چین مودرا (Chin Mudra)

به یکی از حالت‌ها با پشت صاف بنشینید. دست‌ها را روی ران‌ها نزدیک به مفصل زانو قرار دهید. نوک انگشتان اشاره و شست را طوری روی یکدیگر قرار دهید که گویی یک دانه‌ی خیلی ریز، در عین حال بسیار با ارزش و آسیب‌پذیر را در میان دو انگشت خود نگه داشته‌اید. دقت می‌کنید که این دانه نه به زمین بیفتد و نه در میان فشار انگشتان شما آسیب ببیند.
کیفیت اتصال دو انگشت در ایجاد تمرکز فکر و انرژی حیاتی نقش مهمی دارد. تمام توجه خود را به نحوه و میزان این برخورد ظریف و تعیین‌کننده تمرکز دهید. دقت و حساسیت شما در اتصال مناسب دو انگشت و حس فیزیکی شفاف بین دو انگشت، فضای «چین مودرا» را کامل می‌کند.

تاثیر چین‌ مودرا

وقتی این تکنیک فوق‌العاده با تمرکز و دقت حواس انجام شود، حس لامسه‌ی محل مورد نظر به‌قدری قوی و پررنگ می‌شود که در برخی لحظات مورمور شدن، ذق ذق کردن، گرما، ثقل و سنگینی و حضوری ملموس و واقعی در آن ناحیه احساس می‌شود. در این حالت، پرانا یا انرژی حیاتی موجود در سیستم فیزیکی و ذهنی، میان دو انگشت مانند یک جرقه یا آذرخش حیاتی، هر لحظه در فضای آگاهی می‌درخشد و همانند چوب توازن‌دهنده‌ی یک بندباز که تعادل او را هر لحظه روی طنابی باریک در ارتفاع حفظ می‌کند، تعادل یوگی را در اقیانوس پرتلاطم ذهن و احساسات او در فضای آگاهی‌اش حفظ و حمایت می‌کند.
ممکن است حالت «چین مودرا» را با تعاریف و تحلیل‌های فلسفی و عرفانی خاصی از منابع دیگر بشنوید ولی اکثرا دیده می‌شود که این‌گونه درک‌های تئوری و تحلیلی جز اینکه ذهن شاگرد را متلاطم کرده و سکوت درونی او را بشکند کار دیگری نمی‌کند ولی این شیوه‌ی کاربردی و کارگاهی از ساده‌ترین و موثرترین راه ممکن سبب باز شدن نادی‌های(1) دست‌ها، قفسه‌ی سینه و گردن می‌شود و بدون اینکه شخص متوجه شود پرانا از سر و مخاط بینی به انتهایی‌ترین بخش دست‌ها، کنترل(2) و هدایت می‌شود.

 

نوشته: مسعود مهدوی‌پور
خرداد 91

 


1- Nadies: مجاری عبور انرژی حیاتی در کل سیستم جسم و ذهن که طول آن‌ها به مراتب بیش از طول مویرگ‌های بدن است.
2-  Pranayama

1 دیدگاه برای “چین مودرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *