تأثیر یوگا بر ستون فقرات سالم

تأثیر یوگا بر ستون فقرات سالم

ستون فقرات علاوه بر اینکه در استخوان‌بندی انسان و حرکات کمر، سینه و گردن نقش مهمی دارد، درون آن محل عبور اصلی‌ترین شبکه‌ی عصبی (نخاع) است که مغز را با تمام بدن از طریق رشته‌های فرعی عصبی مرتبط می‌کند. قدرت و انعطاف عضلات نگه‌دارنده‌ی آن و سالم بودن دیسک‌هایی که مابین مهره‌ها قرار دارند، موجب حفظ سلامتی این عضو می‌شود. اگر ستون فقرات و طناب نخاعی درون آن به کمک وضعیت‌های مناسب فیزیکی مانند نشستن و راه رفتن صحیح و تمرین‌های مناسب، انحنای خود را حفظ کند، کمک زیادی به سلامت عمومی بدن خواهد نمود. سلامتی اندام‌ها و دستگاه‌های حیاتی مانند: شش‌ها، قلب، معده، کبد، غدد گوارشی و دستگاه جنسی، تا حد زیادی تحت تاثیر وضعیت فیزیکی ستون فقرات است. زیرا اعصاب ارتباطی آن‌ها از میان مهره‌های ستون فقرات، با نخاع و مراکز حیاتی کنترل‌کننده‌ی آن‌ها در تماس هستند. بسیاری از تمرین‌های بدنی یوگا موجب می‌شوند که ستون فقرات خمیده، شکل و انحنای از دست رفته‌ی خود را به‌دست آورد.

تأثیر یوگا بر ستون فقرات

تمرین‌های بدنی یوگا باعث می‌شوند دستگاه‌های داخلی از فشار آزاد می‌شوند. مثلا کسی‌که بر اثر انحنای مهره‌های سینه‌ای، دچار قوز و جلو آمدگی شانه‌ها شده، قفسه‌ی سینه و در نتیجه قلب و ریه‌اش در فشار قرار دارد و اعمال خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و یا کسی‌که انحنای مهره‌های کمری یا گودی کمر بیش از اندازه دارد، با وجود حجم اندک شکم و کمر خود، ظاهرا دارای شکم برآمده و سینه‌ی تو رفته است و از طرفی عموما دچار ناراحتی‌های گوارشی است. در این حالت تمرین‌های کشش پشت و جلو، اثر محسوسی در برطرف نمودن حالت‌های فوق دارد.

صاف و قابل انعطاف بودن ستون فقرات با شمایل قفسه‌ی سینه، شکم، سر و گردن، حرکات دست‌ها و پاها و به‌طور کلی زیبایی اندام، ارتباط زیادی دارد. از این رو می‌توان گفت که حتی داشتن روحیه‌ی مثبت و اعتماد به نفس نیز با شرایط این عضو، بی‌ارتباط نیست. در حقیقت ستون فقرات لوله‌‌ای متحرک استخوانی است که سر و سینه را روی محور کمر قرار می‌دهد. در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که شرایط و وضعیت ستون فقرات، در حفظ سلامتی تن و روان نقش  بسیار مهمی دارد.

 

گزیده‌ای از کتاب: تمرین‌های عملی یوگا
نوشته: مسعود مهدوی‌پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *