حالت تیر و کمان (آکارنا دهانور آسانا)

حالت تیر و کمان (آکارنا دهانور آسانا) / Akarna Dhanurasana 

معنی:
«آکارنا» (Akarna): نزدیک به گوش، «دهانور» (Dhanur): کمان، «آسانا» (Asana): وضعیت یا حالت.

نحوه‌ی انجام آسانا:

– تیر و کمان سنتی:
در شیوه‌ی کلاسیک، با پشت صاف بنشینید. پاها را به جلو دراز کنید و کنار هم قرار دهید. پاشنه‌ها به بیرون و انگشتان پا را به طرف صورت بکشید. در حالی‌که سر و سینه را صاف نگه می‌دارید، دست را جلو ببرید و انگشتان شست پاها را بگیرید. بدون آنکه پاها را رها کنید، زانوی راست را خم کرده، دم بگیرید و آرنج راست را به عقب و بالا بکشید و در صورت امکان پای راست را به گوش راست نزدیک کنید، مانند کمانداری که کمانش را به عقب می‌کشد. با تنفس‌های عادی این وضعیت را حفظ کنید، و این حرکت را با نیمه‌ی دیگر انجام دهید.
– تنوع:
در وضعیت صحیح (دانداسانا) بنشینید. پای چپ را از زانو خم کنید و روی ران راست قرار دهید. با دست راست انگشت شست پای چپ را بگیرید. دست چپ را بکشید و انگشت اشاره‌ی دست را دور انگشت شست پای راست حلقه کنید. دم بگیرید، آرنج راست را خم کنید و در حالی‌که قفسه‌ی سینه را بالا نگه می‌دارید، پای چپ را بالا بیاورید و آرنج را تا پشت گوش راست به عقب بکشید. سه تا پنج ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و باز گردید، سپس حرکت را با نیمه‌ی دیگر انجام دهید.

فواید آسانا:

– وضعیت تیر و کمان در ناحیه‌ی کمر، لگن خاصره و پاها کشش ایجاد کرده، به دست‌ها و پاها قدرت می‌بخشد و جریانات عصبی را در این مناطق تقویت می‌کند.
– ثابت شده است که تمرین مستمر این حرکت می‌تواند دردهای ناشی از روماتیسم مفصلی را تسکین دهد و حتی درد سیاتیک را از بین ببرد.

 

منبع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
شهریور ۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *