کشش پشت در حالت نشسته (پاسچیموتان آسانا)

کشش پشت در حالت نشسته (پاسچیموتان آسانا) / Paschimothanasana

معنی:
“پاسچیما” در زبان سانسکریت یعنی غرب(1)، “اوت” به معنی حرکت به سمت بالا و “تان” به معنی لرزش است. در این آسانا، حرکت انرژی برعکس می‌شود و به سمت سر جریان می‌یابد. وقتی این وضعیت به‌طور کامل انجام شود، ارتعاش جریان انرژی از کانال داخل ستون مهره به سمت بالا حرکت می‌کند.
برای انجام صحیح این آسانا، به انعطاف زیادی در ناحیه‌ی مفصل لگن و کنترل بر روی عضلات پا نیاز داریم که از فشار تحمیلی، کشیدگی ناخواسته در عضلات پشت و یا پاها جلوگیری شود. از این‌رو با انجام یک سری حرکات مقدماتی برای از بین بردن خشکی پشت، باز کردن مفصل لگن، آماده کردن عضلات شکمی و فعال کردن عصب سیاتیک به این موضوع کمک می‌کنیم. پس از مدتی و با تمرین مداوم و به‌دست آوردن شرایط مطلوب زانوها به‌طور طبیعی کشش پیدا می‌کنند و پشت به‌طور خودبه‌خود صاف می‌شود. این وضعیت نهایی با فعال شدن و هماهنگی عضلات پشت انجام‌پذیر است که موجب می‌شود ستون فقرات به حداکثر طول خود برسد.

انجام آسانا:

روی زمین بنشینید، پاها را بکشید و کنار هم قرار دهید، با دم دست‌ها را بالای سر بکشید و با بازدم بالا تنه را از ناحیه‌ی لگن به جلو بکشید و با دو انگشت اول دست (انگشت سبابه و شست) انگشتان شست پا را بگیرید (هر دست به پای سمت خودش). در این وضعیت پشت بدن را صاف کنید و پاها را بکشید، پشت زانوها به زمین بچسبانید و آرنج‌ها را مثل دو اهرم روی زمین قرار دهید.
با دم دست‌ها را بالای سر بکشید و با بازدم از حالت بیرون بیایید.

فواید آسانا:

– تمام بدن از گردن تا انگشتان پا، به دو نیم تا می‌شود و آگاهی به درون معطوف می‌گردد. پاسچیموتان آسانا یک وضعیت عالی برای اندام‌های شکمی و برای کارکرد اعصاب کمر است.

– ستون فقرات، شش‌ها و قلب که در این وضعیت، در حالت افقی قرار می‌گیرند، کمتر تحت تاثیر کشش جاذبه‌ی زمین هستند. در این شرایط قلب استراحت می‌کند، جریان خون به سمت سر قوی می‌شود و نخاع به نهایت کشش خود می‌رسد.
– نقطه تماس آرنج‌ها با زمین در وضعیت نهایی انعکاس مستقیم روی ضربان قلب دارد.
– محل اتصال استخوان خاجی و مهره‌های پایین کمر کاملا کشیده و عضله‌ی شکم به پاها فشرده می‌شود. تاثیر دوگانه‌ی این عمل بر غدد و مراکز عصبی باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش و اندام‌های جنسی می‌شود.
– با تحریک نقاطی در ریشه‌ی انگشت شست پا بر روی غده هیپوفیر تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث بهبود کارکرد غدد درون‌ریز می‌شود.

جریان انرژی:

در پاسچیموتان آسانا انرژی با سه ناحیه‌ی واکنشی که از درون با هم مرتبط هستند، در تماس است. این سه نقطه‌ی انرژی عبارتند از: آرنج‌ها، قاعده‌ی ستون فقرات و ریشه‌ی انگشت شست پا. وقتی وضعیت به‌طور صحیح انجام شود، انرژی از دو مرکز تحتانی مولادهارا و سوادیستانا مستقیم به سمت بالا (مرکز آجنا) حرکت می‌کند. این روند به برطرف کردن انقباضات روان‌تنی که در ناحیه‌ی استخوان خاجی ذخیره می‌شوند، کمک می‌کند.

 

منبع: کتاب  Solar Yoga ، نویسنده: Yogacharia Janakiraman
گردآوری و ترجمه: ستاره مهدوی‌پور
مهر 88

 


1- وقتی تمرین‌های یوگا رو به طلوع خورشید انجام می‌شود قسمت پشت بدن، غرب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *