حالت پیچ نشسته (آردها ماتسی ایندر آسانا)

حالت پیچ نشسته (آردها ماتسی ایندر آسانا) / Ardha Matsyendrasana

معنی:
«آردها» یعنی نیمه، «ماتسیا» یعنی ماهی، «ایندرا» یعنی رهبر. نام سانسکریت این آسانای مهم از یک یوگی بزرگ به نام «ماتسی ایندرا» گرفته شده است. بعد از حرکات خمشی ستون مهره‌ها، حرکات پیچشی با کشش جانبی که به ستون مهره‌ها، عضلات پشت و مفصل ران می‌دهد باعث انعطاف‌پذیری بیشتر ستون فقرات می‌شود و سطح انرژی را بالا می‌برد.

نحوه‌ی انجام آسانا:

دو زانو بنشینید و در حالی‌که زانوها را کنار هم قرار داده‌اید پشت را صاف و شانه‌ها را در یک خط حفظ کنید. به روبرو نگاه کنید و چانه را موازی با زمین قرار دهید.
لگن خاصره را سمت چپ پاها روی زمین قرار دهید. کف پای راست را کنار خارجی پای چپ روی زمین بگذارید. با حفظ وضعیت عمود پشت، کف دست راست را پشت لگن روی زمین بگذارید و سعی کنید دست از لگن خیلی فاصله نگیرد و تا حد امکان وزن بدن را به کف دست ندهید. دست چپ را صاف و کشیده بالای سر ببرید.
دست چپ را با حفظ همان کشش پایین بیاورید و مچ پای راست را بگیرید طوری‌که آرنج دست چپ کنار خارجی زانوی راست قرار گیرد. یک دم بگیرید و با بازدم کاملا به سمت راست بچرخید و از روی شانه‌ی راست به عقب نگاه کنید.
حداقل سی ثانیه در این حالت بمانید و کم کم زمان توقف را در طی جلسات آتی به یک دقیقه برسانید. برای بازگشت از حالت، دم بگیرید و با بازدم ابتدا سر و بعد بالاتنه را به وضعیت اول برگردانید. قرینه‌ی حرکت را هم به همین شکل انجام دهید. توجه کنید که در حین انجام این حالت، دو نیمه‌ی لگن تا حد امکان روی زمین باقی بماند و کشیدگی پشت را حفظ کنید تا از منافع این حرکت بهره‌مند شوید.

فواید آسانا:

– این تمرین با کشش مناسبی که در بدن ایجاد می‌کند، انعطاف عضلات پشت را زیاد کرده و مفاصل را نرم می‌کند.
– گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه‌ی پشت و درد در ناحیه‌ی گردن، شانه و لگن خاصره را تسکین می‌دهد.
– ریشه‌های اعصاب ستون مهره‌ها و سیستم عصبی سمپاتیک را هماهنگ و تقویت می‌کند و جریان خون تازه‌ای را به این قسمت سرازیر می‌سازد.
– این حالت پیچشی بر اثر ماساژی که به ارگان‌های شکمی مانند کیسه‌ی صفرا، طحال، کلیه‌ها، کبد و روده می‌دهد، سبب مرتفع شدن مشکلات گوارشی می‌شود.
– کارکرد غدد پانکراس، کبد و آدرنال را تنظیم می‌کند و برای بهبود بیماری دیابت مفید است.
– به درمان مشکلات سیستم عصبی کمک می‌کند.
– این وضعیت روی مرکز انرژی مانی پورا (manipura chakra) تاثیر می‌گذارد، سطح انرژی حیاتی یا پرانا را بالا برده و سبب آرام شدن ذهن می‌شود.

موارد منع و احتیاط:

افرادی که دچار اختلالات فشار خون (بالا و پایین)، مشکلات چشمی، سردردهای شدید، اسهال، فتق و بی‌خوابی هستند، حالت پیچ را با احتیاط انجام دهند. در صورت داشتن آسیب‌های پشت یا ستون مهره‌ها، این تمرین زیر نظر مربی خبره انجام شود.

 

منابع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
بهمن 88

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *