حالت درخت (وریکش آسانا)

حالت درخت (وریکش آسانا) / Vrksasana

معنی:
وریکش (Vrks) به معنی درخت است و آسانا (asana) یعنی وضعیت یا حالت. وضعیت «درخت» جزو تمرین‌های تعادلی است. تمرین‌های تعادلی از لحاظ فیزیکی ساده به نظر می‌آیند ولی از نظر ذهنی مشکل هستند، این تمرین‌ها علاوه بر تعادل فیزیکی، باعث آرامش می‌شوند و قدرت تمرکز فکر و تعادل ذهنی را نیر افزایش می‌دهد. در زمان‌های قدیم یوگی‌ها می‌توانستند ساعت‌ها در این حالت باقی بمانند و به این طریق «تاپاس» (Tapas) می‌دادند. امروزه نیز یوگی‌هایی هستند که در کنار رود «گنگ» (gang) در وضعیت «درخت» مراقبه می‌کنند.

نحوه‌ی انجام آسانا:

در حالت تاداسانا (Tadasana) بایستید و به آرامی وزن بدن را به پای راست منتقل کنید. پای چپ را از زانو خم کنید و کف پای چپ را داخل ران راست قرار دهید و توجه کنید که پنجه‌های پای چپ به سمت زمین باشد. پای راست صاف و کشیده روی زمین است و نمی‌چرخد. برای حفظ تعادل، نگاه را به یک نقطه‌ ثابت در روبرو خیره کنید. کف دست‌ها را به حالت «سلام» (Namaste) جلوی قفسه‌ی سینه قرار دهید و بعد از چند ثانیه دست‌ها را به آرامی به سمت بالا ببرید.
شست دست‌ها به هم قلاب نشوند. در حالی که بازوها کنار گوش‌ها قرار دارند، دست‌ها را صاف و کشیده کنید. دقت کنید که در حین حرکت، سر، گردن و ستون فقرات در یک راستا باقی بماند و بدن به طرفین متمایل نشود همچنین لگن خاصره، ران‌ها و زانوها را در یک راستا نگه دارید.
با تنفس آرام حداقل سی ثانیه در این حالت مکث کنید و کم کم زمان توقف را در طی جلسات آتی طولانی‌تر کنید. برای برگشت از این وضعیت دم بگیرید و با بازدم، آرام به حالت «تاداسانا» بایستید. قرینه‌ی حرکت را به همین شکل در مدت زمانی برابر انجام دهید.
افراد مبتدی می‌توانند برای شروع از دیوار کمک بگیرند.

حالت پیشرفته:

پای خم شده در حالت «نیمه لوتوس» (Ardha padmasana) را روی کشاله‌ی ران مخالف قرار دهید.

فواید آسانا:

– قدرت اراده را بالا می‌برد.
– تمرکز را افزایش می‌دهد.
– عضلات پاها (مچ، ساق و ران‌ها)، ستون مهره، سینه و شانه‌ها را تقویت می‌کند.
– صافی کف پا را بهبود می‌بخشد و درد سیاتیک را کاهش می‌دهد.

موارد منع:

– سردرد
– بی‌خوابی
– فشار خون بالا یا پایین
– آرتروز زانو
– واریس
– سابقه‌ی جراحی در ناحیه‌ی شکم (حداقل شش ماه بعد از جراحی انجام شود.)

 

منابع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
اردیبهشت 89

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *