حالت مار کبرا (بهوجانگ آسانا)

حالت مار کبرا (بهوجانگ آسانا) / Bhujangasana

معنی:

“بهوجانگ” یعنی مار کبرا. وقتی این آسانا به­‌درستی انجام شود نمایانگر قدرت و افراشتگی مار قبل از حمله است. این آسانا عمدتا روی محور طولی بدن یا ستون مهره­‌ها کار می­‌کند و موجب هماهنگی در سه لایه­‌ی وجود (بدن فیزیکی – روان – روح) می­‌شود. تاثیر این حالت در بدن فیزیکی با ثابت بودن پاها و کمر، در لایه­‌ی روانی با حرکت و انعطاف بالا­تنه و گردن و در لایه­‌ی روحی با حرکت مستقیم انرژی از مبدا و ریشه­‌ی ستون فقرات به سمت مراکز بالاتر واقع در مغز، نمایان می­‌شود.

انجام آسانا:

روی شکم بخوابید. پیشانی را روی زمین قرار دهید. پاها و انگشتان پا را به سمت عقب بکشید و در حین محکم نگاه داشتن زانو­ها، کف دست­‌ها را زیر شانه­‌ها روی زمین بگذارید.

در حال دم، بالاتنه را با حداقل فشار روی دست­‌ها به سمت جلو و بالا بکشید و سرتان را تا حد توان بالا آورید. سپس با انقباض عضلات پشت، شانه­‌ها و بالاتنه را به سمت عقب بکشید تا فقط استخوان شرم­گاهی، پاها و کف دست­‌ها در تماس با زمین باقی بمانند. با بازدم به وضعیت اول بازگردید.

در حین ماندن در این حالت، تنفس می‌­تواند به‌طور طبیعی جاری باشد و یا توام با حبس دم در زمانی خیلی کوتاه انجام پذیرد. در این حالت نگاه ثابت و متمرکز بین دو ابروست.

موارد منع:

در بیماری‌های شدید گوارشی، فتق و یا بیماری­‌های روده با مشورت مربی انجام شود. کسانی‌که کمر حساسی دارند پاها را از هم فاصله دهند و در حین انجام حرکت، عضلات لگن و پاها را کاملا منقبض کنند.

فواید آسانا:

بهوجانگ آسانا یکی از حرکات اصلی یوگاست که بر تقویت عضلات پشت و اصلاح ساختار ستون فقرات تاثیر دارد. این آسانا کل سیستم اعصاب و سلامتی ستون فقرات را عمیقا بهبود می‌بخشد.

– ستون مهره‌­ها را تقویت می‌کند و با لغزش تدریجی مهره­‌ها روی یکدیگر از ناحیه‌ی گردن تا کمر، نرم و منعطف می­‌شود. در نتیجه مقادیر زیاد خون به استخوان­‌های پشت و سیستم سمپاتیک فرستاده می­‌شود.
– قسمت جلوی بالاتنه کشیده شده و قفسه‌ی سینه انبساط پیدا می‌­کند که بازتاب این عمل در پایین کمر آشکار می‌­شود.
– عملکرد کلیه­‌ها بهبود پیدا می‌کند.
– ظرفیت اندام­‌های تنفسی بالا می‌رود.
– فشاری که به اندام‌­های داخل شکم وارد می­‌شود، سبب ایجاد ماساژی کامل به اندام­‌های درونی شده و در نتیجه عمل گوارش بهتر انجام می­‌شود.
– انجام مرتب این تمرین، عضلات پشت و پاها را تقویت می­‌کند و از خمیده شدن ستون فقرات جلوگیری می­‌کند.
– موجب اصلاح دیسک کمر و برطرف شدن دردهای  پشت می­‌شود. همچنین سبب انعطاف‌پذیری و سلامت مهره‌­ها می­‌شود و به اعصاب بین مهره­‌ها خون‌رسانی می‌کند، در نتیجه‌ی تقویت این اعصاب، انتقال پیام از مغز به بدن و برعکس بهتر صورت می­‌گیرد.
– در خانم‌­ها کارکرد تخمدان­‌ها و رحم را تنظیم می­‌کند و التیام‌بخش ناراحتی­‌های زنانگی و قاعدگی است.
– به‌طور کلی موجب تنظیم اشتها، تحریک و بهبود بخشیدن به کارکرد غده‌ی تیروئید، برطرف کردن یبوست، تقویت اندام­‌های شکمی، ماساژ غده‌ی آدرنال در بالای کلیه­‌ها و افزایش ترشح کورتیزون می­‌شود.

نکته:

این آسانا اگر با وضعیت­‌های خم به جلو تمرین شود، بسیار سودمند است.

گاهی برای تامین سلامت عمومی و بهبود ناحیه­‌ی کمر، این آسانا با وضعیت ملخ و یا کمان انجام می­‌شود.

تاثیر آسانا در سطح انرژی:

در بهوجانگ آسانا، انرژی در مرکز مانی‌پورا (Manipura Chakra) متمرکز می­‌شود و وقتی این مرکز فعال شود، انرژی به سمت مرکز گلو (Vishudhi Chakra) جاری می‌شود.

اگر ستون فقرات به‌طور کامل خم شود، در حال دم انرژی به سمت بالا حرکت کرده و آگاهی در ناحیه‌ی گردن متمرکز می‌­شود، در حبس دم آگاهی در راستای ستون فقرات هدایت می­‌شود و زمان بازدم آگاهی به پایین ستون فقرات نزدیک کلیه­‌ها حرکت می­‌کند. بنابراین انرژی به‌طور یکسان بین سه ناحیه­‌ی ستون فقرات پخش می­‌شود.

در حرکت کامل، با انجام مولاباندها(1) و حبس هوا، انرژی در ناحیه‌ی استخوان خاجی جمع می‌شود. البته این موارد در مراحل پپیشرفته‌ی تمرین و تحت نظر استاد قابل اجراست.

 

منابع: کتاب هاتا یوگا ؛ تمرینات مقدماتی و پیشرفته ، نویسنده: سوامی ساتیاناندا ساراسواتی
کتاب  Solar Yoga ، نویسنده: Yogacharya Janakiraman
گردآوری و ترجمه: ستاره مهدوی‌پور
آبان 88

 


1- یکی از تمرین‌های جسمی – تنفسی – ذهنی هاتهایوگا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *