حالت رقص (ناتاراج آسانا)

حالت رقص _ناتاراج آسانا

حالت رقص (ناتاراج آسانا) / Natarajasana

معنی حالت رقص ناتاراج آسانا:
«ناتا»: (Nata) رقص، «راجا»: (Raja) سلطان، «آسانا»: (Asana) وضعیت یا حالت.
ناتاراج آسانا نماد یک رقص کیهانی و همچنین مظهر ثبات جریان انرژی و ماده است.

نحوه‌ی انجام آسانا:

برای انجام حالت رقص (ناتاراج آسانا) صاف بایستید، زانوی راست را خم کنید و پاشنه‌ی پا را تا نزدیک باسن بالا بیاورید. با دست راست مچ پا را بگیرید. چند لحظه در این حالت بمانید تا تعادل را کاملا برقرار کنید و آماده‌ی مرحله‌ی بعدی شوید. دم بگیرید و دست چپ را بالا بکشید، با آرنج صاف بازو را با گوش چپ موازی کنید. برای حفظ تعادل نگاه را به یک نقطه روبرو خیره نگاه دارید. بدون آنکه مچ پا را رها کنید، به‌طور طبیعی نفس بکشید و به آرامی پای راست را از باسن دور کنید و زانوی راست را مستقیم بالا بیاورید تا جایی‌که روی ران راست موازی زمین شود.
نگاه را به یک نقطه روی زمین، درست مقابل بدن متمرکز سازید و در همان حالت که بازوی چپ کنار گوش است، به آهستگی وزن بدن را به سمت جلو انتقال دهید تا قفسه‌ی سینه و دست چپ با زمین موازی شود. تا زمانی‌که احساس راحتی می‌کنید در این حالت بمانید و پس از مدت کافی از این وضعیت خارج شوید و تمرین را با سمت دیگر بدن انجام دهید.

فواید ناتاراج آسانا:

– این تمرین باعث کشش همه‌ی ماهیچه‌های جلوی بدن و ران می‌شود و تعادل و تمرکز را افزایش می‌دهد.

موارد منع و احتیاط:

افرادی که دچار گودی بیش از اندازه‌ی کمر و ناراحتی‌های زانو مانند آرتروز و واریس هستند این تمرین را زیر نظر یک مربی خبره انجام دهند. برای مطالعه بیشتر در خصوص آساناها می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

 

منبع: کتاب Yoga Mind and Body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
خرداد 90

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *