حالت مثلث (تریکون آسانا)

حالت مثلث (تریکون آسانا) / Trikonasana

معنی:
«Tri» (تری) یعنی سه، «kona» (کونا) یعنی گوشه یا زاویه. «تریکون آسانا» به معنی «وضعیت مثلث» است. در این تمرین بدن به شکل یک مثلث کشیده درمی‌آید. حرکت «مثلث» جزو حرکات اصلی یوگاست، کشش مناسبی به پهلوها می‌دهد و بدن را برای انجام حرکات دیگر مانند حرکات پیچشی و خمشی آماده می‌کند. بر روی ستون فقرات و اعصاب مهره‌ای تاثیر می‌گذارد و سبکی، آرامش و انعطاف را در بدن افزایش می‌دهد.

نحوه‌ی انجام آسانا

در حالت «تاداسانا» بایستید. پاها را کاملا از هم باز کنید، وزن بدن را به‌طور مساوی بین کف هر دو پا تقسیم کنید. کف پای چپ را نود درجه به بیرون بچرخانید و پای راست را به سمت داخل برگردانید. توجه کنید که زانوها صاف باشد و لگن روبرو بماند. دست‌ها را صاف و کشیده در امتداد شانه‌ها قرار دهید.
دم بگیرید و با بازدم به سمت چپ خم شوید. در این مرحله دست چپ را به سمت زمین و دست راست را به طرف بالا بکشید. دقت کنید که هر دو دست در امتداد هم قرار داشته باشند. چنانچه مشکل گردن یا فشار خون ندارید، سر را به سمت راست برگردانید و به نوک انگشتان دست نگاه کنید. پس از مکث مناسب با حفظ موقعیت بدن، به‌طرز صحیح از حرکت برگردید و قرینه‌ی آن‌را انجام دهید.
وضعیت مثلث را با یک تنوع دیگر در حالت دست‌ها می‌توان انجام داد. در این حالت دست بالا را کاملا بکشید تا جایی که بازو کنار گوش قرار گیرد. در این وضعیت سر نمی‌چرخد و نگاه روبرو است.

فواید آسانا:

– عضلات شانه‌ها، قفسه‌ی سینه و اطراف ستون فقرات را تقویت می‌کند و چربی‌های اطراف کمر و شکم را کاهش می‌دهد.
– انعطاف‌پذیری پاها و ستون فقرات را افزایش می‌دهد و درد در ناحیه‌ی پشت را کاهش می‌دهد.
– با انجام منظم این حرکت، کارکرد ارگان‌های شکمی هماهنگ می‌شود در نتیجه فعالیت روده‌ها افزایش می‌یابد، قوه‌ی هاضمه تقویت و اشتها نیز زیاد می‌شود.
– حرکت «مثلث» با افزایش توده‌های استخوانی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
– استرس را کاهش می‌دهد و به رفع افسردگی کمک می‌کند.
– این حرکت بر روی مرکز انرژی «مانی‌پورا» (manipura chakra) اثرگذار است و با عبور جریان انرژی در کانال‌های انرژی طحال، کبد، روده‌ی بزرگ، روده‌ی کوچک، کیسه‌ی صفرا و قلب، این مسیر پاک‌سازی می‌شود.

موارد منع و احتیاط:

افرادی که دچار اختلالات فشار خون (بالا یا پایین)، سردرد، اسهال، مشکلات قلبی، ناراحتی‌های گردن و ستون مهره هستند، حتما این تمرین را زیرنظر مربی خبره انجام دهند.

 

منابع: کتاب Yoga mind and body ؛ Sivananda yoga Vedanta centre
کتاب The book of yoga ؛ Sivananda yoga centre
گردآوری و ترجمه: یاسمن مختارزاده / طاهره محمودی
اسفند 88

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *