هارمونیک یوگا

«یوگای تعادل و توازن» (Harmonic yoga)

روش کانون یوگا هارمونیک یوگاست که پایه‌گذار آن آقای مسعود مهدوی‌پور است. در این روش به همان نسبت که تقویت و سلامت «بدن» اهمیت دارد، پرورش و مدیریت «ذهن» و کفایت‌های آن مانند افزایش توجه و تمرکزِ فکر نیز مهم است. در واقع پنجاه درصد جسم و پنجاه درصد ذهن را به‌کار می‌گیریم.

این شیوه بر پایه‌ی روش کهن یوگای پاتانجلی استوار شده است. در این شیوه هنرجو در هر جلسه‌ به تمرین و تجربه‌ی همزمان تکنیک‌های کششی، پیچشی، انقباضی و … و شیوه‌هایی که توانایی‌های ذهنی را افزایش می‌دهد، می‌پردازد.

با گذشت زمان و به تجربه اثبات شده که هنرجو وقتی جسم و ذهن را با تلاشِ یکسان به‌کار می‌گیرد نشاط و چابکی فیزیکی را همزمان با یک ذهن پرانگیزه و مثبت و متمرکز تجربه می‌کند و نتیجه‌ی آن‌را مانند ابزاری موثر در آهنگِ اعمال، رفتار، تفکرات و تصمیم‌گیری‌های خود به‌وضوح مشاهده خواهد کرد.

تمرین‌های یوگا زمانی سبب رشد و تعادل می‌شود که در هر بار تمرین به بدن و ذهن به میزان برابر رسیدگی و توجه کنیم. در غیر این‌صورت «ذهن‌گرا» یا «تن‌محور» خواهیم شد که بازتاب هر یک از آن‌ها دوباره افراط در دیگری خواهد بود.

در این روش مربی همواره سعی دارد که در هر جلسه به‌طور برابر تکنیک‌های فیزیکی (کششی و انقباضی) را همگام با تمرین‌ها و تجربه‌های آرام‌سازی، تمرکز فکر و حضور ذهن به علاقمندان و شاگردان آموزش دهد.

کانون یوگا از سال ۱۳۵۴ تدریس تکنیک‌های یوگا را در دانشگاه شهید بهشتی و باشگاه حجاب آغاز کرد. روش فوق حاصل تجربه‌ی حدود نیم قرن این مرکز است. همواره سعی بر این است که شیوه‌های ایجادکننده‌ی تعادلِ تن و روان از طریق ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن در اختیار علاقمندان یوگا قرار گیرد.

کتاب تمرین‌های عملی یوگا نوشته‌ی مسعود مهدوی‌پور بر پایه‌ی همین روش تالیف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *